Case

Nethouse-lösning gav Volvo CE koll på leadsen

När Volvo CE skulle delta på Bauma 2016 fick Nethouse i uppdrag att ta fram en lösning för insamling av leads. På plats hade Volvo CE över 300 säljare med krav på ett verktyg som behövde vara pålitligt, enkelt och snabbt. Lösningen blev en smidig och driftsäker webbapp – som dessutom klarar offline-användning.

Vart tredje år arrangeras mässan Bauma, en av världens största mässor som samlar aktörer från hela världen inom entreprenad-, anläggnings- och byggmaskinsbranschen, däribland Volvo CE. Inför Volvo CE:s deltagande på Bauma 2016, som arrangerades i München i slutet av april, gav de Nethouse i uppdrag att skapa en ”leads collector”; de sökte ett verktyg för säljarna på mässgolvet som de på ett enkelt sätt kunde fånga upp leads i.

– Jag tycker Volvo CE:s kravspecifikation var tydlig och klar över vad de sökte – de ville skapa en leads collector som i princip inte skulle medföra någon handpåläggning alls, dessutom skulle den kunna fungera att använda även offline, förklarar Maria Eriksson, ansvarig projektledare och tillika systemutvecklare på Nethouse.Maria Eriksson, Nethouse

Volvo CE:s erfarenheter från tidigare års deltagande låg till grund för den specifika och välutformade kravspecifikationen. De ville undvika manuell hantering av visitkort och lappskrivande, samtidigt som de tidigare testat en digital lösning som inte höll måttet.

– Problemet de haft med tidigare app-lösningar var bland annat att de inte fungerat offline, men också att det varit just en vanlig mobilapp som laddas ned från exempelvis AppStore eller GooglePlay. De lösningarna ger en viss stelhet som vi ville undvika, förklarar Maria Eriksson.


Krav på hög driftsäkerhet

Utmaningen låg i att skapa en relativt enkel och lättanvänd lösning, med hög prestanda och framförallt hög driftsäkerhet.

– Utmaningen ligger ofta i driftsäkerheten, särskilt när det är en lösning som används under en så pass skarp situation som säljarbete i en mässmonter. Med flera tusen besökare krävs det ett verktyg som är barnsligt enkelt att använda, och som inte strular eller trasslar, berättar Erik Lindh, som också jobbar som systemutvecklare på Nethouse.  

– Lösningen i sig är egentligen löjligt enkel till sin utformning. Ett webbformulär, i form av en webbapp på hemskärmen, som samlar in de data man begär in, kopplat till en databas. För varje lead som registreras får en relevant återförsäljare ett mejl med informationen, och kan egentligen börja bearbeta kunden direkt, förklarar Erik Lindh.


Över 300 säljare använde lösningen i skarpt läge

Med utformningen av en webbapplikation möjliggjordes användning på flera olika typer av enheter. Dessutom bidrog applikationens intuitiva gränssnitt till att den inte krävde någon särskild utbildning för de drygt 300 säljare som använde den. Utöver direktrapporter summerades även leadsen vid dagens slut och skickades till respektive återförsäljare i ett Excel-dokument.

– Vi valde Excel eftersom vi ville hålla det enkelt och kompatibelt med alla möjliga användningsområden av informationen, berättar Maria Eriksson, och fortsätter:

– När vi väl fick till offline-läget, med en synkning så snart uppkoppling var möjlig, så kände vi att vi hittat rätt. I vår offline-lösning hade Volvo CE allt i ett: enkelhet, driftsäkerhet och flexibilitet.

Ökad smidighet med webbapplikationslösning

Väl på plats fungerade lösningen utan några besvär. När Volvo CE, mitt under brinnande mässa, behövde göra en justering i webbapplikationens innehåll kunde Nethouse göra det snabbt och smidigt.Erik Lindh, Nethouse

– Eftersom vi valt en webbapplikationslösning kunde vi jobba med justeringen och sen sätta den i skarpt läge på 30 minuter. Hade det varit en app för iPhone eller iPad som skulle gå via AppStore hade det tagit två veckor att få igenom en sådan förändring, förklarar Erik Lindh på Nethouse.

Volvo CE genomförde deltagande på Bauma utan bekymmer och kunde tack vare Nethouse affärssmarta leads collector generera affärer.

– Det är A och O att ett mässdeltagande inte bara betalar av sig utan också bidrar till ökade intäkter. För oss är det här skolboksexemplet på en affärskritisk lösning, utan en fungerande leads collector hade flera viktiga affärer kunnat tappats mellan stolarna, menar Maria Eriksson.  

Leads collectorn uppfyllde Volvo CE:s höga krav

Mässan hann knappt stänga innan Volvo CE:s Exhibitions and Event Manager Lucia Sivertsen hörde av sig via email:

”Vi håller på med nedpackning av mässmontern, men jag vill inte avsluta dagen innan jag fått tacka teamet från Nethouse som har gjort ett fantastiskt jobb. Lösningen som ni skapade uppfyllde alla våra krav, och resultaten var redan ett par timmar efter mässan stängt påtagliga.”

Maria Eriksson på Nethouse summerar projektet så här:

– Volvo CE är en mogen och skicklig beställare, som dessutom hade ett roligt och utmanande uppdrag, där de sökte något utanför standardutbudet av leadshantering. Det är där vi är som bäst; när vi får utveckla skräddarsydda unika lösningar som inte redan finns.

 

VILL DU VETA MER OM DET HÄR UPPDRAGET?

Kontakta Maria Eriksson på Nethouse:
Tel: +46 (0)70 627 40 90
E-post: maria.eriksson@nethouse.se

 

 

 

Fler kundcase