Nyheter från oss

Senaste nytt

2016.12.23

En sporrad 20-åring som siktar mot nya mål

Det har gått nästan 20 år sedan Nethouse bildades 1998. Sedan dess har mycket hänt. Vi har gått från tre till 150 medarbetare. Från en omsättning på en dryg miljon första året till att idag omsätta drygt 160 miljoner kronor. Och från ett litet kontorsrum till två våningar i ett helt nytt kontorshus, samt närvaro i flera städer. Hemligheten? Fokus på företagskulturen och medarbetarna från dag ett, enligt Joakim Alkman, medgrundare och styrelseledamot i Nethouse.

Nethouse har haft en närmast osannolikt snabb resa sedan starten i slutet av 90-talet. Det går så pass bra att lokalerna inne i centrala Örebro, i Fenixhuset, som tjänat sitt syfte väl i nästan lika många år som bolaget varit aktivt, inte längre räcker till. Därför flyttade vi nyligen in sin Örebroverksamhet och sitt huvudkontor i helt nya moderna lokaler vid Drottningparken i Örebro.

– Lokalfrågan är viktig, anser Joakim Alkman. Ändamålsenliga lokaler kan göra stor skillnad och nu tycker jag vi hittat ett koncept som fungerar bra utifrån Nethouse sätt att arbeta. En slags hybrid av vanliga och aktivitetsbaserade kontorsplatser och får vi finslipa det lite kommer det att bli kanonbra.

”Ett Nethouse”

Utöver nya lokaler i Örebro jobbar vi nu för att implementera den nya organisationsstrukturen som internt går under namnet ”Ett Nethouse”. Det är en naturlig följd av företagets utveckling, en förändrad marknad och nya behov, menar Alkman.

– När vi grundade Nethouse gjorde vi det med en idé om att alltid vara nära kunden, eller snarare att vi ska gå i kundens kläder. Vilket är en av orsakerna till att Nethouse idag finns på fyra olika orter, i syfte att vara där kunden är. Så kommer det förbli, men vi kommer i och med nya organisationen att jobba mer stadsöverskridande i våra projekt. Vi har också fått möjlighet att följa våra kunder utomlands och har arbetat i en mängd olika länder, vilket namnen på konferensrummen i våra nya lokaler i Örebro skvallrar om.

Tanken är att ta vara på de olika kontorens (Örebro, Stockholm, Borlänge och Linköping) kunskaper och kompetens. I takt med att Nethouse vuxit och tagit sig an större och större uppdrag har behovet i arbetsteamen förändrats.

– Förr var den lokala närvaron direkt avgörande för framgången, idag behöver vi snarare kunna plocka ihop kirurgipreciserade team för att matcha kundens behov. Det beror på att vi idag jobbar med betydligt fler stora och internationella kunder. Vi är en viktig strategisk partner för våra kunder helt enkelt, menar Joakim Alkman.

Sålde glass åt första kunden

Uppdragen inom Nethouse spänner sig över så väl offentligt och privat, som nationellt och internationellt. Trots spannet på uppdrag tycker Joakim Alkman att grundprincipen fortfarande finns där:

– Jag minns fortfarande en av våra första kunder, Hemglass, när jag redan från första stund var ute och åkte glassbil och sålde glass iförd deras arbetsklädsel, såklart i syfte att förstå kundens affär. Idag tillämpar vi samma princip, men storleken på kunderna och affärerna är mer komplexa.

En annan viktig aspekt i Nethouse resa har varit ett ihärdigt fokus på medarbetarna och framförallt på den egna kulturen inom bolaget.

– Vi var tidiga med att prata värdegrund och också tillämpa det vi kom fram till. Utifrån vår värdegrund som vilar på fyra grundstenar: kompetens, lönsamhet, ödmjukhet och engagemang, har vi skapat en gemenskap och förståelse för vad som är framgångsreceptet.

Nethouse hade vuxit från tre till tolv anställda mellan 1998 – 2001. Efter det gick det undan och lagom till hösten 2005 bestod Nethouse av 40 medarbetare.

– Plötsligt ringde de från Dagens Industri. Vi var ett av företagen som de övervägde för en Gasell det året. Ett pris för de mest snabbväxande bolagen i Sverige, förklarar Alkman.  

Gasell och Supergasell

Nethouse var nominerade till Gasellpriset, som ett av Sveriges snabbaste växande bolag. Dagens Industri ville göra en intervju.

– Efter att vi pratat med journalisten väntade vi i flera dagar på att texten skulle ploppa upp som en notis i tidningen, men inget hände. Tillslut hörde de av sig och ville komplettera med lite bildmaterial. Lagom när fotografen lämnat och vi fortfarande inte sett någon artikel hörde de av sig en tredje gång; de ville besöka Nethouse och spela in lite rörligt material med oss, berättar Joakim Alkman, och fortsätter:

– Det stormade in kanske sex eller åtta personer med kameror och jag tänkte: ”vad sjutton händer?”. Efter att ha läst på om Gasellpriset och frågat filmteamet kunde vi luska ut att vi nog låg väldigt bra till, eftersom de inte gjorde en film om alla nominerade.

Nethouse tog inte bara en bra placering i regionfinalen, Nethouse gick och vann den. Något som skulle återupprepas i riksfinalen i Stockholm några månader senare. Men inte utan dramatik.

– Vi visste att vi låg bra till eftersom våra riksmotståndare avslöjades en efter en i de respektive delfinalerna. Plötsligt var det bara Uppsala-Stockholms-klassen kvar, och bolaget vi fått nys om skulle vinna där var, enligt våra beräkningar, bättre. Visst blev vi lite besvikna, men vi tänkte att en andraplats ändå är ganska bra, minns Joakim Alkman.

På scenen presenterades dock Nethouse som vinnare av Supergasellen. Med en ekonomisk tillväxt på 3 868 procent. Nytt rekord. Inget annat bolag hade vuxit så snabbt.

– Det visade sig att vi räknat fel när vi jämförde oss mot utmanaren från Uppsala. Vi blev årets Supergasell 2005. En utmärkelse som vi var otroligt stolta över. Det var på något sätt en viktig seger, eftersom vi alla jobbat så hårt. Det blev även ett kvitto för våra kunder att de jobbade med ett framgångsrikt bolag. Utmärkelsen följdes upp med flera andra utmärkelse som Superföretag i tidningen Veckans Affärer och placering på EU:s lista över Europas mest snabbväxande bolag, berättar Joakim Alkman, som understryker hur viktiga medarbetarna är för resultaten.

Stockholm blev språngbrädan till fler städer

Parallellt med superåret 2005 etablerade sig Nethouse i Stockholm och Borlänge. Därefter de kommande åren i Göteborg och Linköping. Startskottet på expansionen till flera städer var bland annat ett stort och viktigt ramavtal med Vägverket i Borlänge. 2007 var de 75 medarbetare. Nästa milstolpe kom 2010 när Nethouse vann en mångmiljonaffär hos Trafikverket.

– Det var resultatet av en målmedveten satsning på att börja arbeta med större projektleveranser. Och efter det har projektuppdragen blivit fler och ännu större. Uppdragen idag är komplexa och kräver att vi är ständigt på tå. Våra medarbetare vet att de jobbar med riktigt utmanande och komplexa IT-frågor som sätter oss på prov, berättar Joakim Alkman.

Idag är vi på Nethouse 150 medarbetare. Resan har varit spikrak uppåt. Hemligheten?

– Våra medarbetare. De är exceptionellt duktiga på vad de gör. Det i kombination med att vi satsat på vår värdegrund och företagskultur från dag ett tror jag faktiskt är den viktiga framgångsfaktorn. Jag ska inte säga att jag är förvånad att det gått bra för oss, men visst får man väl erkänna att det var svårt att tro att det skulle bli så bra som det blivit. Det känns fantastiskt, avslutar Joakim Alkman.

Resan fortsätter nu mot nya mål.

Fler nyheter