Boka med mobilen och dra-och-släpp-planering har gjort Europas bästa förarprovssystem ännu bättre

Trafikverket har idag ett av Europas bästa och modernaste systemstöd för att hantera förarprov. Det komplexa och effektiva systemet har utvecklats av Nethouse i Örebro och innehåller flera smarta integrationer och funktioner som underlättar och förbättrar det dagliga arbetet.

Nethouse Anna Elmsjö är testledare i projektet och har arbetat med förarprovssystemet och Trafikverket sedan 2013. Sedan projektet startade 2009 har mycket hänt, både inom teknikområdet och kundens egen verksamhet.
– I ett så omfattande och långt pågående projekt som förarprovssystemet så arbetas det alltid upp en teknisk skuld över tid. Vårt mindset har hela tiden varit att systemet ska leva kvar länge och därför har vi fokuserat på att hålla den tekniska skulden nere. För att utnyttja nya tekniska möjligheter gjorde vi nyligen ett stort omtag där vi fokuserade på att erbjuda användarna bättre funktionalitet och samtidigt bygga ett system som är lättare att underhålla.

De nya funktionerna innebär förbättringar och förändringar för alla användare. Något som tillkommit är mobilanpassning och betalningsfunktionalitet.
– Både privatistbokningen och trafikskolebokningen är nu anpassade för mobila enheter. Det är också här som en stor del av bokningarna nu görs. Privatistbokningen är vi verkligen nöjda med, säger Anna Elmsjö.

I privatistbokningen loggar användarna enkelt in med sitt mobila bank-ID och det finns också en funktion för direktbetalning. Det här är krävande tekniska lösningar ur ett utvecklarperspektiv men det är också här som Nethouse verkligen förenklat för slutkunden och effektiviserat för dem som bokar prov. Alva Andersson arbetar som systemutvecklare på Nethouse:
– Den publika målgruppen för förarprovssystemet är trafikskolor och alla i hela landet som bokar körkortsprov. En stor del av dessa är unga personer som vill boka prov för till exempel personbil eller motorcykel. Det här är en grupp som använder smartphone och platta i stor utsträckning. Det är förstås viktigt för oss att tänka mobilt i första hand när vi utvecklar.

Tidigt i utvecklandet av de mobila lösningarna arbetar Nethouse med prototyper och användartester. Prototyparbetet börjar redan på papper där utvecklargruppen går igenom flödet och informationshanteringen.
– Från detta går vi sedan vidare till en skarp version som vi testar tillsammans med en utvald grupp användare. Vi hade exempelvis flera trafikskolor hos oss på testsessioner för att testa gränssnitt och i vilket läge i informationsflödet man som användare vill ha vilken info. Det är oerhört viktigt för oss att utveckla i nära relation med användarna. När allt arbete slutligen är utvärderat så görs merparten av själva kodningen.

Den planering som förarprovsenheten centralt använder har utvecklats vidare med en användarvänlig vy med dra-och-släpp-funktionalitet i kombination med ett innehållsrikt verktygsfält. I planeringen kan förarprovskontorens användare i en enda vy schemalägga alla de provpass som används av bokningsapplikationerna. Tidigare fick resursplanerarna navigera sig mellan olika dialoger vilket inte bara tog onödig tid utan också minimerade möjligheten till en lugn och tydlig överblick av det dagliga arbetet.

– Att få till den typen av interaktiv funktionalitet i en webbmiljö har varit en utmaning. Eftersom alla Trafikverkets affärsregler måste stödjas i verktyget samtidigt som användarvänligheten behöver bibehållas krävs det en tekniskt avancerad lösning. Resultatet blev väldigt bra och nu har vår kund fått en trevligare användarupplevelse, säger Henrik Carlsson, utvecklare på Nethouse.

– Dra-och-släpp är inte nytt men det är relativt outforskad mark för så här komplexa online-lösningar, fortsätter Anna Elmsjö.
Funktionaliteten är i det här fallet egenutvecklad av Nethouse. Anna förutspår att det här är en lösning som vi kommer att få se mer av framöver.

– Om en nära framtid kommer användarna helt enkelt att kräva den här typen av gränssnitt.
Skillnaden mellan att klicka sig runt bland en mängd öppna fönster och istället arbeta mot en enda tydlig arbetsvy där du drar dina uppgifter fram och tillbaka är stor. Nu kan användarna arbeta mer intuitivt vilket underlättar vardagen.

Jens Yttergren, Trafikverket

Jens Yttergren arbetar som kontorschef för förarprov på Trafikverket,
– All utveckling som Nethouse gjort har underlättat vårt planeringsarbete enormt mycket och med den nya dra-och-släppfunktionaliteten har antalet klick som krävs för att sköta planeringen minimerats. Att gå från fjorton klick för att ändra eller uppdatera en bokning till runt tre gör en enorm skillnad i arbetet. Den här förbättringen löper genom hela systemet. Tidsvinsten är stor men framförallt är varje moment i arbetet mycket enklare.

Förarprovssystemet har också utvecklats för att användarna ska känna igen moment, gränssnitt och metodik från andra lösningar som Trafikverket använder. Jens fortsätter,
– Vi har fått in en hög igenkänning från andra program i vårt verktyg, exempelvis från Excel och Word. Det gör att arbetsmiljön direkt känns hemtam. Allt är tydligare och självförklarande och att lära sig nya moment eller lära upp ny personal går mycket snabbare. Det är en glädje att jobba i systemet idag.

FAKTA
I förarprovssystemet genomförs varje dag 2800 prov, varav 1100 körprov
5000 privatpersoner använder bokningswebben
170 provförrättare använder läsplattan
Det hanteras cirka 4000 fakturor och direktbetalningar
Totalt hanteras cirka 1 400 000 kronor i systemet varje dag

För mer information

Anna Elmsjö
anna.elmsjo@nethouse.se
+46 (0)70 331 62 00