Nethouse BI-lösning förenklade systemflytten för Epiroc

När Atlas Copco ville bryta ut affärsområde gruv- och bergbrytningsteknik inklusive divisionen hydraultillbehör bildades Epiroc. Det fanns då system med information och data som skulle separeras från Atlas Copco. Här uppstod behovet av att börja förvalta system i egen regi – ett komplext arbete där Nethouse fick förtroendet att hjälpa till. Utgångspunkten för projektet blev en Business Intelligence-lösning.

Utmaningen

Efter bolagsdelningen stod Epiroc inför en rad utmaningar, bland annat att hitta en lösning för hur systemet SalMon skulle flyttas från Atlas Copco till Epiroc på bästa sätt. Det var dessutom viktigt att lösa hur och var systemet skulle förvaltas efter flytten. Även säkerheten med tillhörande behörigheter var en annan central del att ta hänsyn till i projektet.

Lösningen

Ett team från Nethouse bestående av BI-utvecklare och förvaltningsledare sattes ihop. Genom ett nära samarbete med SalMons systemägare förstod de snabbt vad som var affärskritiskt och relevant för flytten och den framtida övervakningen av systemet. En Business Intelligence-lösning blev utgångspunkten för projektet.

När arbetet startade var tidplanen väldigt komprimerad. Att jobba i team jämfört med att använda enskilda konsulter gjorde projektet mindre sårbart. Teamet kompletterades även löpande med teknisk kompetens från infrastruktursidan vilket ökade produktiviteten ytterligare. Med 24/7 support och tydliga processer så var tidplanen genomförbar.

Resultatet

Flytten av SalMon gick bra och teamet klarade projektets utmanande tidplan. Projektet blev lyckat mycket tack vare Nethouse erfarenhet från liknande typer av arbete. De hade dessutom en förmåga att förstå verksamheten i stort och inte bara fokusera på IT-frågor. Genom starkt förtroende för varandra, utifrån erfarenhet och kompetens, gick arbetet smidigt från början till slut. Idag har Epiroc full kontroll över SalMon och hanterar support från en mängd andra länder. Systemet har en framtidssäkrad miljö och är under löpande vidareutveckling för att bli ett ännu bättre säljverktyg.

 

 ”Projektet har gått väldigt smidigt från start och det känns tryggt att även den fortsatta utvecklingen av SalMon är planerad. Nethouse har sett till att involverade parter hela tiden haft en tydlig bild av arbetets olika delar. Det har varit tydligt att projektmedlemmarna hanterat liknande processer tidigare ”.

Tomas Bark, Global BI & Integration Manager på Epiroc.

 

Vill du veta mer?

Kontakta Oskar Johansson, affärsutvecklare på Nethouse | 077-017 41 22 | oskar.johansson@nethouse.se

Dela