Case

Nethouse hjälpte FORIA kostnadseffektivisera sin IT-verksamhet

Nethouse fick i uppdrag att hjälpa FORIA – ett av Sveriges största transport- och maskintjänstföretag – att kostnadseffektivisera sin IT-verksamhet. I det framgångsrika samarbetet har Nethouse lyckats suddat ut tidigare frågetecken med hjälp av rådgivning, stöd vid affärsförslag och projektledning.

FORIA – EN HELHETSLEVERANTÖR MED MÅNGA OMRÅDEN

Med en omsättning på ca 1,2 miljarder är FORIA ett av Sveriges största transport- och maskintjänstföretag. Med en hög service och kvalitet är siktet inställt på att möta upp kundernas föränderliga behov och jobba proaktivt för att se till att de har rätt maskiner och bilar på plats för att leverera sina varor, hantera sitt material och driva sina byggprojekt på ett så smidigt, hållbart och effektivt sätt som möjligt.

– Genom vår höga servicenivå och breda tjänsteportfölj hjälper vi våra kunder att på olika sätt förenkla och effektivisera sin vardag, vilket många gånger gör att lönsamheten förbättras för både dem och oss, säger Sebastian Sandberg från FORIA.

NETHOUSE SOM STRATEGISK RÅDGIVARE

FORIA stod inför beslutet att outsourca sin IT-verksamhet i syfte att kostnadseffektivisera företaget och få en mer följsam IT-verksamhet. Efter en initial process med kartläggning av IT-miljön och tänkbara IT-leverantörer, uppstod behovet av en second opinion.

– Vi saknade både tid och till viss del även kunskap för att kunna säkerställa att vi fattade rätt beslut gällande hur vår framtida IT-struktur skulle se ut. Därför behövde vi en extern och opartisk aktör med många års erfarenhet av strategiska IT-frågor. Vi valde då att arbeta med Nethouse som vi vet har en gedigen kunskap inom området. Det fanns dessutom ett etablerat förtroende för Mats Lindqvist, Senior Advisor på Nethouse, berättar Jonas Lindblom, ansvarig för Finans och Strategi hos FORIA.

Jonas berättar vidare:
– Det är två saker jag är allergisk emot och det är kiwi och konsulter. Nethouse är ett av väldigt få konsultföretag som verkligen förstått vår utmaning och levererat det vi vill. De gör det med en approach som är både kompetent och lättsam samt där fokus inte handlar om att försöka sälja mer utan att verkligen leverera lösningar och resultat.

FLEXIBLA, KUNNIGA OCH PRESTIGELÖSA

Samarbetet mellan de två parterna drog igång sommaren 2016. Sedan dess har Nethouse hjälpt FORIA reda ut en rad frågetecken. Fokus har legat på att göra om fasta kostnader till mer följsamma utifrån behov, och dessutom få ner den totala kostnaden för företagets IT-verksamhet. Nethouse uppgifter ligger bland annat i att utmana och ifrågasätta med sin kunskap och expertis inom IT-området.

– En styrka hos Nethouse är att de är så flexibla. De har inga problem att ändra sin laguppställning när uppgiften kräver ytterligare kompetens – de använder sina anställdas bredd, något vi som kund verkligen uppskattar. Vi värdesätter också att de tar sig tid att komma ut till oss på plats och att de tar vår tid på största allvar – en effektiv relation helt enkelt.

 

För mer information kontakta:

Mats Lindqvist, Senior Advisor Nethouse.
mats.lindqvist@nethouse.se +46 70 268 80 00