Nya kommunikationssätt med Lync 2013

När Runsvengruppen AB, med butikskedjan ÖoB, behövde en ny kommunikationsplattform baserad på Lync 2013 så tog man in Nethouse som hjälp. Runsvengruppen har ett behov av att kunna kommunicera mellan butiker och kontor spridda över hela Sverige med möjlighet till olika kommunikationsformer såsom chatt, ljud, video, onlinekonferenser och möjligheten att dela program.

Efter att ha testat Lync 2010 i liten skala internt så beslutade Runsvengruppen att ta hjälp av Nethouse i Örebro för att installera den nya Lync 2013 samt migrera över det som fanns i Lync 2010 sedan tidigare. Kravet var att den nya plattformen skulle fungera internt så väl som externt för medarbetare men även mot leverantörer och partners.

Nethouse installerade de nya Lync 2013-servrarna på Windows Server 2012 i Runsvengruppens interna datacenter. Lync publicerades även mot internet så att de anställda kan komma åt kommunikationstjänsterna även när de inte är på kontoret via dator, mobiltelefon eller surfplatta. Det öppnades även för federering så att kommunikation dessutom kan ske mot partners Lync-installationer (exempelvis Nethouse).

Enkelhet och tillgänglighet

Med hjälp av den nya lösningen så har alla medarbetare på Runsvengruppen fått ett enkelt sätt att sköta sin kommunikation direkt från sin dator eller mobil oavsett om det är en chatt med en kollega eller om det är en onlinekonferens för tiotals inbjudna (som kan befinna sig både internt och externt).

I samarbete med Nethouse så utprovades även lämpliga headset och konferensrumsljudenheter för att utnyttja den nya tekniken optimalt.

Om runsvengruppen

Runsvengruppen, med huvudkontor i Skänninge, har totalt 1 650 anställda och omsätter cirka 3,8 miljarder kronor per år. Företaget är i stark tillväxt och har i dag 98 butiker och varuhus runt om i landet. Varuförsörjningen, det vill säga inköp och logistik, sköts via Runsven AB. Marknadsarbete och försäljning sköts huvudsakligen via butikskedjan ÖoB.

 

För mer information

Ulf Söderqvist, Nethouse Örebro
0770-17 41 10