Vi levererade system, drift och övervakningslösning till Spelpaus.

När den nya spellagstiftningen infördes i Sverige fick Spelinspektionen uppdraget att licensiera de spelbolag som agerar på svenska marknaden. Spelbolag behövde nu kunna kontrollera sina användare och konsumenter skulle även få möjligheten till att stänga av sig från spel under en period. För att lösa detta kopplades Nethouse in och blev helhetsleverantör av system, drift och övervakningslösning till det som idag heter Spelpaus.

Utmaningen

Efter infördet av den nya spellagstiftning i Sverige fick Spelinspektionen uppdraget att licensiera de spelbolag som agerar på den svenska marknaden efter kriterier som ställer stora krav på måttfullhet och seriositet. Detta innebar att innan varje spelbolag kunde erbjuda en konsument möjlighet till spel skulle de kontrollera om personen någon gång valt att stänga av sig själv från spel på webbplatsen spelpaus.se. Varje konsument skulle även ha möjlighet att stänga av sig från spel under en period. För att ta fram en teknisk lösning till detta kopplades Nethouse in som helhetsleverantör av system, drift och övervakningslösning.

Lösningen

Ett utvecklingsteam från Nethouse sattes ihop och genom ett nära samarbete med Spelinspektionen kunde tekniska lösningar som matchade kraven på prestanda och belastning snabbt identifieras. Resultatet blev ett system som hanterar mycket stora datamängder med krav på korta svarstider och hög driftsäkerhet.

Resultatet

I dagsläget har drygt 50 000 personer tagit beslutet att stänga av sig från spel och siffran stiger för varje dag. Det är många som hör av sig till Spelinspektionen som visar tacksamhet och vittnar om hur mycket möjligheten till spelpaus betyder för dem själva och anhöriga. Lanseringen av Spelpaus blev en succé och har även uppmärksammats av andra länder inom EU.

 

”Vår uppgift är att säkerställa att lotterier och övrig spelverksamhet i Sverige utövas på ett säkert och tillförlitligt sätt och att kontrollera efterlevnad av lagar och förordningar. Att den nya spellagen också innebär stöd för människor som vill avhålla sig från spel känns mycket bra. Nethouse har hjälpt oss med att få en lösning som matchar vårt behov och lagens krav och som klarar de belastningar som systemet utsätts för. Vi är mycket nöjda med hur samarbetet fungerar.”

Anders Sims, kommunikationschef på Spelinspektionen

 

Vill du veta mer?

Kontakta Ola Elmvik, affärsutvecklare på Nethouse | 070-683 08 67 | ola.elmvik@nethouse.se

Dela